10. 기도 (Prayer)

하나님은 절대로 우리의 열심에 감동 받지 않으신다. 하나님은 우리가 구속의 바탕 위에서 기도할 때 우리의 기도를 응답하시기로 약속하셨다. 예수 그리스도의 구속은 우리에게 중보기도의 자리를 마련하여 준다.

‘구할 수’ 있는 관계에 들어가는 유일한 길은 주 예수 그리스도를 완벽하게 의지하는 관계에 들어가는 것이다. “그를 향하여 우리가 가진 바 담대함이 이것이니 그의 뜻대로 무엇을 구하면 들으심이라” (요일 5:14).

당신이 기도할 때 예수 그리스도께서 계시하신 하나님과 조화되는 것들을 구해야 한다는 사실을 기억하라. 기도할 때 당신의 마음 속에는 어떤 개념이 있는가? 당신의 필요인가 아니면 예수 그리스도의 전능하심인가? (참조, 요 15:12-13).

기도로 “구하는 것”은 당장 세 가지를 시험한다. 진실한가, 하나님을 확신하는가, 그리고 우둔할 정도로 기도를 믿는가 하는 것이다. 기도는 전능하신 그리스도와 접하게 됨을 의미하며 주님께서 허락하시는 범주 내에서 전능한 결과들이 발생함을 뜻한다.

기도 그 자체가 그렇게 중요한 것이 아니다. 기도 자체가 기도의 초점이 아니다. 하나님께서는 중보기도를 수단으로 하여 특별한 종류의 축복들이 사람들에게 임하게 정하셨다. 그리스도인의 사역에 있어서 우리가 채워야 할 부분이 바로 이 부분이다. 그러나 우리는 하나님께 말씀 드리기 보다 사람들에게 말하기를 훨씬 좋아한다.

만일 내가 그리스도인이라면 내 자신만 간신히 구원 받고 끝나는 것이 아니다. 우리는 하나님의 구원이 나를 통해 다른 사람에게 흐르는 것을 볼 수 있어야 한다. 이를 위한 가장 위대한 방법은 중보기도다.

성경은 기도의 은사에 대하여 말하지 않는다. 성경이 말하는 유일한 기도는 사람이 하나님께로부터 뭔가를 받는 비결이다.

우리는 다른 사람들을 대할 때 얼마나 인내가 없는지! 우리는 마치 하나님께서 잠드신 것처럼 생각하고 행동한다. 그러나 하나님께서는 우리가 그들을 위해 기도하는 자리까지 인도하신다.

주께서는 간청의 기도를 설명하기 위해 여러 예를 드셨다. 간청은 꾸준히, 끈질기게, 그리고 중간에 포기하지 않는 기도의 습관을 요청한다.

하나님은 하나님 아들 예수 그리스도의 기도(요 17장)와 성령의 기도를( 롬 8:26) 응답하실 수 있는 상황으로 우리를 넣으신다.

중보기도를 해야 하는 이유는 하나님께서 기도에 응답하시기 때문이 아니라 하나님께서 우리에게 기도하라고 하셨기 때문이다.

하나님은 자신의 힘을 증명하시기 위해 기도를 응답하시는 일이 없다.

기도 응답은 절대로 내면을 성찰함으로 오는 것이 아니라 외부에서 갑자기 온다. 자신의 시끄러운 내면의 요구에 마음이 가 있을 때 우리는 하나님을 듣지 못한다.

기도에 대한 영적 확신은 하나님께 대한 확신이다. 거룩한 척 보이려는 기도에 빠져서는 안된다.

기도는 그리스도인에게 있어서 살아 숨을 쉬는 것이다. 기도는 그를 살게 하는 것이 아니라 그가 살아있다는 증거다.

어두움의 세력은 기도에 의하여 마비된다. 따라서 사탄이 우리의 기도를 막기 위하여 여러 가지 복잡한 일들로 우리 마음을 빼앗으려 하는 것은 당연하다.

하나님은 우리의 기도에 꼭 응답하셔야 하는 것은 아니다. 하나님은 우리 생명 속에 있는 예수 그리스도의 기도를 응답하신다. 우리는 기도를 통해 하나님의 마음을 분별한다 (참조, 요한복음 17장).

성경에 의하면, 기도는 우리의 궁핍에 대한 하나님의 응답이지 하나님의 응답을 얻기 위해 우리가 휘두를 수 있는 힘이 아니다.

중보기도는 기도를 하는 사람의 개발을 위한 것이 아니라 기도 대상의 삶을 축복하기 위한 것이다. 중보기도를 하는 사람이 그토록 적은 이유는 중보기도를 이해하지 못하기 때문이다.

중보기도를 통해 우리는 다른 사람에게 사탄이 역사하지 못하도록 막을 수 있으며 또한 성령께서 그들을 위해 역사하실 기회를 마련한다. 예수님께서 그토록 중보기도를 강조하신 것은 당연하다!

만일 당신 주변의 사람들이 당신을 기도의 사람으로 알고 있다면, 그들은 당신에게 다른 사람과는 다른 고상한 삶을 기대할 권리가 있다.

만일 다른 사람이 이러 저러한 사람이 되고 또한 이러 저러한 일을 하게 해 달라고 기도하면서 나는 그러한 사람도 될 의향도 없고 또한 그러한 일을 행하고자 할 마음이 없다면 나의 기도는 불구로 마비된 기도이다.

하나님이 당신에게 제일이라면 기도할 시간을 갖는 것은 쉬운 일이다. 하나님은 시간을 지혜롭게 사용하지 않는 영혼들과 원수 마귀에게 틈탈 시간을 마련하는 영혼들에게는 기도의 시간을 허락하지 않으신다.

당신의 삶 가운데 하나님께서 어떻게 역사하시는지 주목하라. 창조의 하나님께서 조용하게 나무와 꽃들을 자라나게 하심 같이 당신을 영적으로 성장시키시는 것을 발견할 것이다.

원수는 우리가 하나님과 교제하는 것을 막기 위해 최선을 다한다. 하나님과 단둘의 시간을 갖는 것을 방해하기 위해 기도할 틈을 주지 않는다.

가장 위대한 기도 응답은 하나님을 온전히 이해하는 것이다. 그러면 현실의 상황에 대한 나의 관점이 바뀌게 된다.

우리는 중보기도를 통해 회개의 역사를 계속 불러 일으켜야 한다.

진리를 선포하는 일이 바쁘다는 명목 하에 오히려 중보기도에 게을러지는 일이 없도록 주의하라.

골방 기도가 부족하면 당신의 영적 가르침으로는 하나님을 보여줄 수 없다.

무엇을 해야 하는지 알면서 그것을 하지 않으려고 꾀부리는 기도를 하는 일이 없도록 주의하라.

기도의 의미는 다른 영혼들이 주께 순복할 수 있도록 마음이 부드러워지고 유혹을 대적할 수 있도록 그들에게 능력이 임하게 하는 것이다. 이를 위해서 끈질긴 중보기도가 필요하다.

사람들로 하여금 당신의 관점에 동의하도록 만들려고 노력하지 말고 대신에 중보 기도 사역을 통해 그들이 주 예수 그리스도께 동의하도록 만들라. 요한일서 5:16절을 잊지 마라. “누구든지 형제가 사망에 이르지 아니하는 죄 범하는 것을 보거든 구하라 그리하면 사망에 이르지 아니하는 범죄자들을 위하여 그에게 생명을 주시리라 사망에 이르는 죄가 있으니 이에 관하여 나는 구하라 하지 않노라.”

성도의 기도는 결코 자신을 중요하게 여기기 보다 하나님을 중요하게 여긴다.

성도가 기도할 때 발생하는 일은 보혜사의 전능하신 능력이 기도의 대상에게 임하는 것이다.

하나님은 기도의 응답으로 믿음을 주시는 것이 아니라 자신을 보여 주신다. 그러면 믿음은 저절로 생긴다.

 

Prayer

God is never impressed with our earnestness, He promises to answer us when we pray on one ground only, viz., the ground of the Redemption. The Redemption of the Lord Jesus provides me with a place for intercession.

The only way to get into the relationship of “asking” is to get into the relationship of absolute reliance on the Lord Jesus. “And this is the confidence that we have in Him . . .” (1 John 5:14-16).

Remember, you have to ask things which are in keeping with the God whom Jesus Christ reveals. When you pray, what conception have you in your mind—your need, or Jesus Christ’s omnipotence? (see John 14:12-13).

“Asking” in prayer is at once the test of three things—simplicity, stupidity and certainty of God. Prayer means that I come in contact with an Almighty Christ, and almighty results happen along the lines He laid down.

It is not that my prayers are so important, that is not the point; God has so made it that by means of intercession certain types of blessing come upon men. In Christian work that is where the “filling up” comes in; we are apt to bank much more on talking to people.

If I am a Christian, I am not set on saving my own skin, but on seeing that the salvation of God comes through me to others, and the great way is by intercession.

The Bible knows nothing about a gift of prayer, the only prayer the Bible talks about is the prayer that is able to bring down something from God to men.

How impatient we are in dealing with other people! Our actions imply that we think God is asleep, until God brings us to the place where we come on them from above.

The illustrations of prayer our Lord uses are on the line of importunity, a steady, persistent, uninterrupted habit of prayer.

God puts us in circumstances where He can answer the prayer of His Son (John 17), and the prayer of the Holy Ghost (Romans 8:26).

The reason for intercession is not that God answers prayer, but that God tells us to pray.

God never answers prayer to prove His own might.

The answers to prayer never come by introspection but always as a surprise. We don’t hear God because we are so full of noisy introspective requests.

Spiritual certainty in prayer is God’s certainty, not a side-eddy of sanctimoniousness.

Prayer is the vital breath of the Christian; not the thing that makes him alive, but the evidence that he is alive.

The very powers of darkness are paralysed by prayer. No wonder Satan tries to keep our minds fussy in active work till we cannot think to pray.

God is not meant to answer our prayers, He is answering the prayer of Jesus Christ in our lives; by our prayers we come to discern what God’s mind is, and that is declared in John 17.

According to the New Testament, prayer is God’s answer to our poverty, not a power we exercise to obtain an answer.

Intercession does not develop the one who intercedes, it blesses the lives of those for whom he intercedes. The reason so few of us intercede is because we don’t understand this.

By intercessory prayer we can hold off Satan from other lives and give the Holy Ghost a chance with them. No wonder Jesus put such tremendous emphasis on prayer!

If your crowd knows you as a man or woman of prayer, they have a right to expect from you a nobler type of conduct than from others.

If I pray that someone else may be, or do, something which I am not, and don’t intend to do, my praying is paralysed.

When you put God first you will get your times of prayer easily because God can entrust them to the soul who won’t use them in an irrational way and give an occasion to the enemy to enter in.

Watch God’s ways in your life, you will find He is developing you as He does the trees and the flowers, a deep silent working of the God of Creation.

The enemy goes all he can against our communion with God, against our solitude with God, he tries to prevent us from drawing our breath in the fear of the Lord.

The greatest answer to prayer is that I am brought into a perfect understanding with God, and that alters my view of actual things.

We must steadfastly work out repentance in intercessory prayer.

Beware lest activity in proclaiming the Truth should mean a cunning avoidance of spiritual concentration in intercession.

The lost sight of God inevitably follows spiritual teaching that has not a corresponding balance of private prayer.

See that you do not use the trick of prayer to cover up what you know you ought to do.

The meaning of prayer is that I bring power to bear upon another soul that is weak enough to yield and strong enough to resist; hence the need for strenuous intercessory prayer.

Never try to make people agree with your point of view, begin the ministry of intercession. The only Being worth agreeing with is the Lord Jesus Christ. Remember 1 John 5:16.

The prayer of the saints is never self-important, but always God-important.

What happens when a saint prays is that the Paraclete’s almighty power is brought to bear on the one for whom he is praying.

God does not give faith in answer to prayer: He reveals Himself in answer to prayer, and faith is exercised spontaneously.